Hoi,
Dat klopt ik ben 4 jaar geleden geopereerd. Ik neem aan dat je een soortgelijke operatie zal ondergaan. Ik begrijp heel goed dat je het spannend vindt. Voor mij was het een spanning die ik nog nooit gevoelt had. Ik denk dat het onmogelijk is om je precies te vertellen hoe het is aangezien ik ook denk er veel factoren meespelen bij het ondergaan van een soortgelijk traject.
Laat ik wel beginnen met mijn ervaringen (kort) te delen. In Radboud umc waar ik in December ook diagnose van Loeys Dietz syndroom heb gekregen heb ik voorlichting gekregen over het traject naar een operatie toe, de operatie zelf en het herstel. Ik ben met verschillende professionals in gesprek geweest zoals een verpleegkundige, mijn cardioloog en de chirurg. Ze gaven mij al vrij snel een vertrouwd gevoel. Ik kende alleen mij cardioloog als goed de rest leerde ik toen voor het eerst kennen.
Ik ben in mijn ogen erg goed voorbereid en heb daarin veel vertrouwen gekregen in de mensen die mij gingen helpen en in de operatie. Ik was voor de operatie topfit (ik was een zeer actieve sporter). Ik voelde mij goed. Ik wist ook heel goed dat dit het goede moment was om de operatie te ondergaan.
Nu terug naar je vragen --> pijn, ongemakken en herstel. Mijn operatie is zeer goed verlopen. Jammer genoeg heb ik alleen een klaplong erbij gekregen. Ik heb niet heel lang op de intensive care gelegen maar ik kan mij herinneren dat ik me niet goed voelde en regelmatig moest overgeven. Eten daarentegen ging best wel goed. Ik had de meeste pijn op mijn borst(voorkant). Het is voornamelijk je ribben die je voelt. Wat erg ongemakkelijk is is het opzitten en liggen. Het ademen is ook vrij moeilijk maar daar krijg je een leuke oefening voor (met oefenapparaat). Je bent ook ontzettend moe na de operatie. Ik heb echt het gevoel gehad dat ik van 100% energie naar 25% energie ben gegaan. Mijn herstel verliep voorspoedig en volgens mij ben ik één dag eerder naar huis gegaan dan wat de planning was.
Mijn herstel thuis ging minder snel. Je houdt de ongemakken en je kan nog niet veel. Het is voornamelijk veel rusten. Het opbouwen van de conditie is daarbij ook moeilijk. Als ik het kon ging ik ook wandelen om zo toch wat te doen aan mijn conditie.
Mentaal heeft het hele traject ook wat met mij gedaan maar dat is misschien voor een ander bericht.
Als je nog vragen hebt of je wil nog iets weten dan hoor ik het graag.
Groeten,
Joe