× Welkom op het Marfan forum!

Schrijf in het kort wie je bent, je hobby's en achtergrond en eventueel je interessegebieden. We hopen je regelmatig tegen te komen in de fora!

Marfan en toch een gemiddelde lichaamslengte?

Meer
08 mrt 2016 18:47 #866 door EllaLouise
EllaLouise heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Marfan en toch een gemiddelde lichaamslengte?
Een klein vraagje. Ik heb vrij veel symptomen van de ziekte van Marfan en ga me hier binnenkort op laten testen. Echter lees ik overal dat mensen met dit syndroom vrij groot zijn. Zelf ben ik maar 1m68 (vrouwelijk geslacht). Is het met een kleinere tot middelmatige gestalte toch mogelijk om Marfan te hebben?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 mrt 2016 11:07 #867 door Elean
Elean antwoordt op het onderwerp: Marfan en toch een gemiddelde lichaamslengte?
Hoi EllaLouise, Welkom bij 't forum.
Wat betreft je vraag: het is waar dat een opvallende lichaamslengte één van de kenmerken is van marfan, maar iemand met het marfansyndroom hoeft niet alle kenmerken te hebben. Dus, je kunt volgens mij niet zeggen dat je géén marfan hebt enkel omdat je niet lang/groot bent.

Meer
19 mrt 2016 16:11 #872 door margriet
margriet antwoordt op het onderwerp: Marfan en toch een gemiddelde lichaamslengte?
Mijn zus heeft Marfan en is 1.74 het kan dus wel,Hoewel mijn andere familieleden een stuk groter zijn,

groeten Margriet

Meer
24 mrt 2016 13:40 #876 door Joyce
Joyce antwoordt op het onderwerp: Marfan en toch een gemiddelde lichaamslengte?
Bij ons in de fam. hebben we allemaal een normale lichaamslengte. Marfanners zijn er in alle soorten en maten. Wij hebben verder ook geen uiterlijke kenmerken zelfs.

Meer
24 mrt 2016 14:42 #877 door EllaLouise
EllaLouise antwoordt op het onderwerp: Marfan en toch een gemiddelde lichaamslengte?
Dankjewel voor jullie antwoorden. :)
Uit cardiologisch onderzoek is ondertussen gebleken dat mijn hart prima in orde is. Alleen heb ik een licht gedillateerde aorta, maar (nog) geen aneurysma. Binnen twee jaar moet ik opnieuw op controle.
Nu is het nog wachten op het onderzoek naar bindweefselaandoeningen in UZ Gent, maar daar is een lange wachtlijst.

Meer
25 mrt 2016 11:29 #878 door Arjan
Arjan antwoordt op het onderwerp: Marfan en toch een gemiddelde lichaamslengte?
Hallo EllaLouise,

Elean heeft het goed verwoord in zijn reactie. Als je marfan hebt, hoef je niet alle kenmerken (symptomen) even sterk te hebben. Dat is per persoon heel verschillend. Dus ook niet iedereen met het marfan syndroom hoeft heel lang te zijn.

Kom je ook uit België? Op 16 april a.s. hebben we een bijeenkomst voor mensen met marfan in het UZ Gent. Er komt o.a. een cardioloog een lezing houden over marfan en ook de coördinator van de poli genetica (Mevr. S. De Nobele).
De toegang is vrij, maar het is wel fijn voor de planning als je je even opgeeft, zie meer op: marfan.vlaanderen

Groeten,
Arjan
(Brussel)

Webmaster

Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Ontvang onze nieuwsbrief