Mogen mijn kinderen voluit sporten?

Meer
07 juni 2010 22:31 #105 door rick
rick heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Mogen mijn kinderen voluit sporten?
Mijn naam is Rick. Ik ben 48 jaar. Twaalf Jaar geleden kwam ik door ernstige hartritmestoornissen onder controle van een cardioloog. Het was deze cardioloog die drie jaar later (dat is nu negen jaar geleden) voor het eerst opperde dat ik misschien Marfan-patiënt ben. Sindsdien word ik elk jaar gecheckt door het Marfan-team van het LUMC (Leiden). Een heerlijk veilig idee dat ik zo goed in de gaten gehouden word! Omdat het vermoeden van Marfan erg sterk was ben ik meteen medicijnen gaan slikken (bloeddrukverlagers) en heb ik ander werk gezocht, wat fysiek minder zwaar is. Misschien dankzij deze maatregelen is mijn aorta in al die tijd geen millimeter gegroeid (al negen jaar lang constant 37 mm), voel ik mij prima en heb ik geen last meer van hartritmestoornissen. Ik voel mij dan ook erg bevoorrecht! Ik leef een volwaardig normaal leven en het enige dat ik niet doe is zwaar sporten. Zwaar fysiek werk probeer ik ook zoveel mogelijk te mijden, hoewel ik af en toe wel zondig. Ik heb dus geen enkel probleem, want ik ben tóch geen topsporter. Maar mijn kinderen denken daar heel anders over. Mijn zoon van 16 is net zo mager als ik vroeger was en hij wil er iets aan doen: hij wil push-ups doen en een beetje krachttraining om een stevige body te ontwikkelen. Ook is het natuurlijk niet leuk om tijdens de training aan de kant te moeten wachten terwijl de rest push-ups doet. Dan moet hij uitleggen dat hij het wel kán, maar niet mág. Daarnaast blijkt mijn dochter van 14 talent te hebben voor discuswerpen en wil daar graag krachttraining voor doen. Niet op top-niveau, maar toch wél serieus. En dat terwijl ik niet eens helemaal zeker weet of ikzelf Marfan heb; van mijn kinderen is het nóg minder zeker. Toch heb ik het idee dat zij beter voorzichtig kunnen zijn: zij hebben een aantal kenmerken die sterk aan Marfan doen denken, maar het kan niet worden vastgesteld. Ook de aortawortel valt nog binnen de marges, zij het wel nét onder het maximum. Ik wil ze hun sportplezier niet ontnemen, maar het is toch dom om ze juist díe dingen te laten doen die Marfan-patiënten beter niet kunnen doen? Wat vinden jullie: kiezen voor een onbezorgd leven omdat er niets is aangetoond? Of geen risico nemen en het sportplezier aan de kant zetten omdat de kans op Marfan toch wel aanwezig is? Ik weet het echt niet…

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 juni 2010 09:13 #106 door SaskiaCristiano9
SaskiaCristiano9 antwoordt op het onderwerp: Re:Mogen mijn kinderen voluit sporten?
Hallo Rick,

Ik zelf ben 14 jaar. Ik heb verschillende sporten gedaan zoals: Schaatsen, Tenissen, Badmintonen en af en toe volleybal ik nog met m`n familie. Ook doe ik gewoon mee met gym tenzij het me niet meer lukt (Ik heb bloeddruk verlagende medicijnen). Ik ga ook naar de fysio waar ik (vind ik zelf) best zware oefeningen moet doen zoals sit ups en andere buikspieroefeningen. Ik denk dat je je kinderen gewoon kan laten sporten. Misschien kan je een keer langs de huisarts gaan en vragen of het zou mogen?

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb. :)

Groetjes Saskia

Meer
08 juni 2010 15:29 #107 door Arjan
Arjan antwoordt op het onderwerp: Re:Mogen mijn kinderen voluit sporten?
Hallo Rick,
Welkom in ons forum. Het is een zeer moeilijk dilemma waar je voor staat. In je verhaal komt duidelijk naar voren dat je inmiddels zeer goed geïnformeerd bent over de symptomen en gevaren die het Marfan syndroom met zich mee brengen. Je moet kiezen tussen je kinderen onbezorgd laten sporten, of ze beperkingen opleggen, terwijl de diagnose nog niet definitief gesteld is.
Een feit is dat krachttraining voor mensen met Marfan heel veel risico's met zich mee brengt. Door de stijging van de bloeddruk bij intensief sporten worden de vaatwanden zwaar belast.
In 1995 is er een boekje gepubliceerd over 'Het syndroom van Marfan en sport'. We willen heel graag de tekst van dit boekje op deze website zetten. Momenteel wordt de tekst nagelezen, aangepast en geactualiseerd.
Ik kan me heel goed inleven in de leefwereld van een 16-jarige. Toen ik zo oud was - ben van '74 - wilde ik ook wel meer spieren over m'n pezige kippeborstje. ;) Toch ben ik heel blij dat ik niet aan de verleiding heb toegegeven om met te zware gewichten in de weer te gaan. De gevolgen kunnen immers fataal zijn. Bovendien hebben intensieve trainingen geen of weinig resultaat bij mensen met Marfan.
Heb je er met de kinderen over gepraat? Zijn ze er van op de hoogte dat er in de familie sprake kan zijn van het Marfan syndroom? Kennen ze de risico's als ze intensief aan sport gaan doen?
Sport moet zeker geen taboe worden. Er blijven ook voor mensen met Marfan genoeg mogelijkheden over om te sporten. Helaas is sporten op een competitief niveau daarbij niet zo verstandig, omdat je dan meestal gedwongen wordt om over je grenzen te gaan om de wedstrijd te winnen.

Groeten,
Arjan

Webmaster

Meer
15 juni 2010 17:30 - 15 juni 2010 17:30 #108 door Arjan
Arjan antwoordt op het onderwerp: Re:Mogen mijn kinderen voluit sporten?
Hallo Rick,
Eerder meldde ik dat we met een artikel bezig waren over Marfan en sport voor onze website. De tekst komt uit het boekje 'Syndroom van Marfan en sport' uit 1995. Vandaag is het artikel toegevoegd. Je vindt het ook via de homepage van onze website.
Je kunt de Medische adviesraad (MAR) of de Paramedische adviesraad ook altijd een mail sturen met een vraag.
Succes!
Arjan

Webmaster
Laatst bewerkt: 15 juni 2010 17:30 door Arjan.

Meer
17 juni 2010 20:23 #109 door Dayenne
Dayenne antwoordt op het onderwerp: Re:Mogen mijn kinderen voluit sporten?
Dag Rick,

Ik zou je maar 1 advies willen geven: wend je je tot je arts! Zowel voor de vraag of je kinderen wellicht Marfan hebben, als de vervolg vraag of je kinderen dan deze sporten mogen doen.

Ik heb daarin nooit enige belemmering ervaren. Mits niet te zwaar en onder geleide van de hartslag en liever nog de bloeddruk. Heb met regelmaat in de sportschool gezeten. De enige belemmering die mijn kinderen (gediagnosticeerd Marfan) op dit moment hebben is:
- géén topsport (dus niet in het eerste van korfbal voor mijn dochter)
- geen judo of andere 'val'sport
- geen voetbal (te blessure gevoelig)

Al het andere was geen bezwaar, mits op regelmatige controle bij de arts en luisteren naar eigen lichaam.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er moeite mee heb dat je je kinderen nu al belemmert, terwijl je niet eens zeker weet of er sprake is van Marfan bij hen!

Ik wens je wijsheid toe.

Moderators: Elean
Tijd voor maken pagina: 0.508 seconden
Ontvang onze nieuwsbrief